Wednesday, October 28, 2009

Apakah Itu Kalam Nahu


Berkata pengarang kitab al-Muqaddimah al-Ajurrumiyyah, Abu Abdillah ibnu Muhammad ibni Daud al-Asfahaniy rahimahullah(672 - 723 H), yang lebih dikenali sebagai Ibnu Ajurrum :

الكلام هو اللفظ المركب المفيد بالوضع
" Kalam itu adalah lafaz yang tersusun lagi memberi faedah dalam Bahasa Arab”

Berkata pula As-Syeikh Muhammad MuhyiddinAbdul Hamid hafizahullah (ulama yang mensyarahkan al-Muqaddimah al-Ajurrumiyyah melalui kitabnya at-Tuhfah as-Saniyyah):

Kalam itu ada dua makna.

1) Makna Lughawi

Kalam dari segi lughah adalah satu perkara yang dengannya terhasilnya satu faedah (kepada orang yang kalam itu ditujukan kepadanya). Tidak kiralah sama ada kalam itu adalah berlafaz, ataupun tidak berlafaz seperti tulisan dan isyarat anggota badan. (Misalnya anda mengangguk sebagai jawapan ’ya’ kepada seseorang yang bertanya kepada anda mengenai sesuatu perkara dan anda membenarkannya).

2) Makna Nahwi (mengikut pandangan ulama Nahu)

Dengan syarat mesti terhimpun padanya 4 perkara:

1- Ia mestilah berbentuk lafaz.

Maknanya ia adalah suara yang terkandung padanya sebahagian daripada huruf-huruf hijaiyah dari alif sampai ya. Misalnya kalimah ‘أحمد’, ‘يكتب’ dan ‘سعيد’. Tiap satu antara 3 kalimah tadi bila dilafazkan, akan mengeluarkan bunyi atau suara yang terhasil daripada 4 huruf hijaiyah. Cuba kita sama-sama sebut ’Ahmad’. Ianya terhasil apabila kita menggabungkan 4 huruf hijaiyah iaitu Hamzah, Ha, Mim dan Dal.
Adapun bahasa isyarat seperti mengangguk dan lain-lainnya, tidaklah ia dianggap sebagai ’kalam’ disisi ulama nahu. Ini adalah kerana ’bahasa’ ini tidak terhasil daripada gabungan huruf-huruf hijaiyah. Namun ulama lughah tetap menganggap ia sebagai ’bahasa’ kerana terhasilnya faedah daripadanya.

2- Ia mesti murakkab

Murakkab bermaksud, ia mesti tersusun atau terbina daripada dua kalimah atau lebih. Contohnya :

محمدٌ يسافِرُ
العلمُ نافعٌ
يبلغُ المجتهدُ المجدَ

Setiap satu daripada contoh di atas dipanggil kalam. Setiap satunya dibina dengan dua kalimah atau lebih. Kalau kalimah itu hanya satu, dia tidak dipanggil kalam disisi ulama nahu, melainkan kalau disertakan satu kalimah lain padanya. Kalimah yang disertakan padanya mungkin berbentuk hakiki (jelas@kita dengar sebutannya) seperti misal-misal di atas. Mungkin juga datang dalam bentuk taqdiri (tidak disertakan dalam kata-katanya).

Misalnya seseorang bertanya kepada kita, "من أخوكَ؟" Siapa abang kamu? Kita jawab, “Muhammad”. Kalimah Muhammad ini, walaupun hanya satu perkataan namun dikira sebagai kalam kerana taqdirnya (kalam asal yang ingin dinyatakan tapi tidak dizahirkan sebutannya) adalah "محمدٌ أخي" Abang saya Muhammad. Oleh kerana ia sebenarnya terhasil daripada 2 kalimah, cuma salah satunya ditaqdirkan (disembunyikan) sebutannya, maka ia juga dikira sebagai kalam.

3. Ia mesti mufid (memberi makna)

Maknanya, ketika mutakallim (orang yang bercakap) berhenti daripada percakapannya, (sami’) yang mendengar boleh memahami apa yang disampaikan dan tidak tertunggu-tunggu.

Misalnya, kalau kita kata " إذا حضرَ الأستاذُ" ‘Bila ustaz datang nanti’ , ia tidak dikira sebagai kalam walaupun ianya tersusun daripada 3 kalimah. Ini adalah kerana sami’ masih tertunggu-tunggu apakah natijah yang kita ingin cakapkan setelah kedatangan ustaz.
Namun bila kita kata "إذا حضر الأستاذ أنصت التلاميذُ" ‘Bila ustaz datang nanti, barulah pelajar diam’ , pada waktu ini barulah dikira sebagai kalam kerana ia difahami dan memberi faedah.

4. Lafaz itu digunapakai dalam pertuturan Arab

Maknanya orang Arab menggunakan lafaz atau kalimah itu untuk menunjukkan satu-satu makna tertentu. Misalnya kalimah حَضَرَ adalah kalimah yang digunakan untuk memberi makna terhasilnya perbuatan ‘hadir’ pada masa yang telah lepas. Kalimah محمد pula digunakan untuk memberi makna seseorang yang dinamakan dengan Muhammad. Kedua-dua kalimah ini digunapakai oleh orang Arab dalam pertuturan mereka.

No comments:

Post a Comment