Friday, October 30, 2009

Pembahagian Kalam

Kalam terbahagi 3, iaitu isim, feel dan harf. Semua lafaz yang digunapakai dalam Bahasa Arab mesti tidak lari daripada salah satu antara tiga perkara tadi.

Apakah Isim?

Dari segi lughah, isim adalah sesuatu yang menunjukkan kepada satu-satu perkara atau benda. Misalnya kita menggunakan perkataan ’durian’ untuk menunjukkan sejenis buah yang berduri di luar, isinya kekuningan dan ciri-ciri lain yang ada padanya.

Dari segi istilah nahu pula, isim adalah satu kalimah yang menunjukkan pada satu-satu makna, dan ianya tidak terikat dengan mana-mana masa. Misalnya kalimah :

محمدٌ
عليٌ
رجلٌ
جملٌ

Setiap satu daripada lafaz-lafaz tadi menunjukkan kepada makna satu-satu perkara, namun masing-masing tidak memberi makna masa. Maka ia dipanggil isim. InsyaAllah dengan mengetahui makna fe’el selepas ini, kita akan lebih faham mengenai isim.


Apakah fe’el?

Dari segi lughah ia bermaksud الحدث ‘kejadian atau peristiwa’.

Dari segi istilah, ia adalah satu kalimah yang menujukkan pada satu makna, dan terikat dengan salah satu daripada 3 masa, iaitu madhi (yang lepas) , hal (sekarang) dan mustaqbal (akan datang).

Misalnya : كَتَبَ = telah menulis

Kalimah ini menunjukkan satu makna iaitu ‘menulis’. Makna ini pula terikat atau disertakan dengan masa yang lalu (madhi).

Kalimah يَكْتُبُ = sedang menulis.

Juga menunjukkan makna menulis, dan disertakan juga dengan makna masa, iaitu masa sekarang.

Kalimah اُكْتُبْ = hendaklah kamu tulis (fe’el amar @ kata suruhan)

Perbuatan menulis oleh orang yang ditujukan fe’el amar ini kepadanya akan dilakukan selepas mutakallim selesai bercakap.

Maka,

Fe’el yang menunjukkan makna telah lalu dipanggil (الماضي) fe’el madhi. Misalnya
فَهِمَ , خَرَجَ , سَمِعَ , تَكَلَّمَ , , كَتَبَ

Fe’el yang menunjukkan makna sekarang dipanggil (المضارع) Misalnya
يَكْتُبُ , يَفْهَمُ , يَخْرُجُ , يَسْمَعُ , يَتَكَلَّمُ
(insyaAllah nanti akan diterangkan bahawa mudhari’ juga boleh memberi makna akan datang)

Fe’el yang menunjukkan makna meminta ia dibuat selepas daripada diamnya mutakallim dipanggil (الأمر). Misalnya اُكْتُبْ , اِفْهَمْ , اُخْرُجْ , اِسْمَعْ , تَكَلَّمْ

Apakah Harf?

Dari segi lughah ia adalah الطرف (tepi, hujung, batas)

Dari segi istilah nahu, ia adalah satu kalimah yang menunjukkan satu makna pada perkara selainnya. Misalnya "مِنْ" . Ia adalah satu kalimah yang memberikan makna ’permulaan’. Makna ini tidak akan sempurna melainkan apabila disertakan kalimah lain padanya. Misalnya kita kata

مَشَيْتُ مِنْ بَيْتِيْ الى المدرَسَةِ (Aku berjalan dari rumahku ke sekolah).

Kalimah من mesti disertakan dengan kalimah lain iaitu ‘baiti’. Baru kita tahu makna yang nak disampaikan, iaitu permulaan perjalanannya adalah daripada rumahnya.

Sebenarnya harf من bukan memberi makna ’permulaan’ sahaja. Bahkan ada beberapa makna lain yang insyaAllah akan diterangkan bila sampai pada babnya.

Berikut adalah contoh-contoh harf

مِنْ , الى , عَنْ , علَى , إِلاَّ , لكِنْ , إِنَّ , أَنْ , بَلَى
dan banyak lagi.


InsyaAllah entri yang akan datang mengenai alamat-alamat isim.

No comments:

Post a Comment